Nederland heeft een van de laagste werkloosheidspercentages van Europa. Dit is goed voor de economie en werknemers, maar biedt tegelijkertijd een uitdaging voor bedrijven. Er zijn tenslotte minder mensen beschikbaar om vacatures te vullen. Met name laaggeschoolde functies zijn lastig te vervullen; veel Nederlanders hebben tegenwoordig goed geschoold waardoor zij niet openstaan voor dergelijke vacatures. Veel bedrijven richten zich dan ook op het buitenland om personeel aan te trekken. Taal- en cultuurverschillen kunnen echter een drempel zijn om een succesvolle wervingsstrategie uit te rollen in een ander land. Hoe pak je dit daarom het beste aan? We delen graag onze tips.

De wereldwijde arbeidsmarkt

Het is een realiteit geworden: de wereldwijde arbeidsmarkt. Steeds meer bedrijven zijn op zoek naar goed personeel, ongeacht hun nationaliteit. Maar hoe overtuig je een buitenlandse werkkracht? Hij of zij moet immers huis en haard opgeven om voor je te komen werken. Wanneer je echter onderstaande tips volgt ben je goed op weg je vacatures te laten vullen door gemotiveerde vakmensen uit het buitenland.

Werk samen met een uitzendbureau

Het is direct onze beste tip. Wanneer je vacatures hebt die je wilt laten vervullen door krachten uit het buitenland is het beste om samen te werken met een uitzendbureau. Uitzendbureaus zijn namelijk gespecialiseerd in bepaalde landen en hebben recruiters in huis die potentiële werknemers kunnen werven en begeleiden in hun moedertaal. Daarnaast zijn uitzendbureaus op de hoogte van eventuele cultuurverschillen en kunnen zij de werknemers hier uitstekend in begeleiden. Daarnaast faciliteert het uitzendbureau de sollicitatie- en beoordelingsgesprekken en krijgen de werknemers een job coach toegewezen die op de hoogte is van jouw wensen als klant. Zo besteed je dus alle zorg uit en zal de medewerker de stap naar werken in Nederland zo comfortabel mogelijk ervaren. Ben je bijvoorbeeld op zoek naar Poolse werkkrachten? Neem dan een Pools uitzendbureau in de arm om het proces van werving en integratie vloeiend te laten verlopen.

Wees duidelijk over wat je aanbiedt

Het is enorm belangrijk dat je duidelijk communiceert wat je bedrijf aanbiedt en wat er van de kandidaat wordt verwacht. Houd rekening met culturele verschillen en maak duidelijk wat de werktijden, voordelen, vakantiedagen enzovoorts zijn. Vermeld ook duidelijk de duur van het contract, want sommige kandidaten overwegen alleen functies met een langetermijnperspectief. Als je bedrijf flexibel kan zijn wat betreft de contractduur, communiceer dit dan aan potentiële kandidaten. Hetzelfde geldt voor verhuiskosten, huisvesting, schoolgeld enzovoort. Geef hierover duidelijke informatie.

Gebruik social media

Een van de manieren om snel achter interessante kandidaten te komen is via social media platforms zoals LinkedIn of Facebook groepen (denk aan een relevante groep over emigratie). Zoek actief contact met potentiële werknemers via social media door berichten te plaatsen over specifieke functies of projecten die starten binnen uw organisatie of door relevante artikelen/vacatureberichten te plaatsen op fora/boodschappenborden. 

Zorg dat je website optimaal bereikbaar is

Wanneer potentiële werknemers interesse tonen in je organisatie willen ze weten wat jouw unieke punten zijn in vergelijking met concurrerende organisaties. Wanneer ze je bedrijfsnaam googelen moeten ze daarom gemakkelijk je website kunnen vinden. Zorg er voor dat de inhoud van de website up-to-date is en in verschillende talen beschikbaar is. Alleen Engels is meestal niet voldoende; probeer je website bijvoorbeeld ook in het Pools en Spaans aan te bieden wanneer je personeel in deze landen probeert te werven.

Ook interessant