Social media is in ons leven alomtegenwoordig. Iedereen maakt er in meer of mindere mate gebruik van. Bewust of onbewust ervaren we bovendien de invloed van social media, vaak op onze dagelijkse beslissingen, ons beeld van andere landen en bekende mensen, en onze visie op de rechtstaat en de maatschappij in het algemeen. Maar wat is social media nu eigenlijk, en waarom heeft het zo’n grote invloed op ons leven?

Social + media

Social media is natuurlijk een parapluterm, waar allerlei verschillende mediavormen- en aanbieders onder vallen. Facebook, Twitter en Instagram zijn de meest bekende voorbeelden, maar ook Spotify, Youtube, en LinkedIn zijn vormen van social media. De kern is dat het hier gaat om een mengvorm van het sociale/persoonlijke en een medium. Dit medium kan verschillen, net als het soort sociale activiteit. Facebook is gericht op sociale contacten en relaties in de persoonlijke sfeer, LinkedIn zit meer aan de zakelijke kant. En waar Instagram vooral gebruik maakt van beeldmateriaal, zit je bij Twitter meer voor de kernachtige teksten.

Waar komt die invloed vandaan?

De grootste kracht van social media is dat het vaak nuttig voor ons is. Op Youtube kun je snel en makkelijk filmpjes bekijken, op Facebook kun je contact onderhouden met een grote groep mensen, en als je op de hoogte wilt blijven van lopende ontwikkelingen is Twitter vaak onontbeerlijk. Het punt is natuurlijk dat al deze mediavormen ook een verdienmodel hebben, anders zouden ze niet bestaan. Facebook en Twitter verdienen aan hun users, net zoals LinkedIn, Instagram en andere social media dat doen. Reclame is een belangrijk onderdeel van deze zakelijke strategie. De users maken gebruik van het medium, en zien ondertussen allerlei ads voorbij komen. Bedrijven betalen om hun reclame te laten zien. En hoe langer de users die reclame kunnen zien, hoe beter. Facebook en Twitter hebben er dus belang bij dat jij zo lang mogelijk blijft plakken.

Onweerstaanbaar lekker

Mensen reageren op prikkels. Dat doen we al sinds de Steentijd, en dat is in de 21ste eeuw nog onveranderd. Als wij iets zien wat we leuk vinden, krijgen we een soort ‘’kick’’ in onze hersenen, een dopaminerush. Veel social media zijn erop ingericht om deze rush zo lang mogelijk gaande te houden, en snel op te wekken. Berichten op Facebook en Instagram, – de beruchte likes – zijn hier een goed voorbeeld van. De likes geven ons de dopaminekick waar we (onbewust) naar zoeken. En daardoor blijven we langer op het medium dan we misschien van plan waren. En zien we meer reclame. De volgende keer dat we dan in de supermarkt staan, herinneren we ons misschien niet dat specifieke spotje – maar onze hersenen geven wel aan dat we het product herkennen. En herkenning is goed. Dat is waar de reclamemakers naar streven. Dat jij een positieve associatie met het product hebt. Of met de dienst die zij aanbieden. Zodra je dan een beslissing moet maken over dat product of die dienst, treedt dat proces weer in werking. Door de reclame die je onbewust via social media hebt meegekregen, maak je de keuze die marketeers voor ogen hadden.

Ook interessant