Jarenlang is het onderscheid tussen bedrijven, vooral op het gebied van marketing, gebaseerd geweest op de begrippen B2B en B2C. B2B-bedrijven zijn bedrijven die hun diensten aan andere bedrijven verkopen, terwijl B2C-bedrijven zich tot de eindverbruiker richten om te verkopen.

Deze beperking heeft de neiging deze bedrijven in bijna alles te verdelen: hun strategieën, hun communicatiemiddelen, hun budgetten, hun merkimago. Maar, tot jouw verbazing, zijn deze soorten bedrijven vandaag dicht bij elkaar, binnen een trend die hen naar dezelfde plaats leidt, naar een gemeenschappelijk doel. Want vandaag de dag moet een bedrijf, ongeacht wat precies zijn doelpubliek is, gebruik maken van P2P-strategieën: van persoon tot persoon, als het zijn doelstellingen wil bereiken.

Over persoonlijke marketing

Marketing is de laatste jaren steeds meer gepersonaliseerd geworden, gebaseerd op de groei van sociale netwerken en de nabijheid die van een merk kan worden geïnstalleerd. Een bedrijf dat een menselijker en reëler kant kan laten zien, wordt nu gewaardeerd. Daarom zijn personalisering en vertrouwen de elementen die het meest verkopen, dus hoe persoonlijker onze boodschap voor de klant is, hoe meer kans wij hebben om een conversie te genereren.

Geen generieke boodschappen, massale campagnes of emotieloze reclameboodschappen meer. Tegenwoordig is de marketingtrend gericht op de personalisering van merk boodschappen en op de kwaliteit ervan, in plaats van op de kwantiteit. Met andere woorden, hoe meer wij onze boodschap personaliseren voor een bepaalde persoon, hoe meer mogelijkheden wij hebben om van hem onze klant te maken.

Hiervoor, en zoals we altijd zeggen in deze ruimte, zal het diepgaand weten wie onze potentiële klant is en het hebben van ten minste een paar potentiële profielen om ons op te richten ons veel helpen om onze strategieën te sturen en ze te kunnen personaliseren zoals het hoort binnen P2P.

Voordelen van P2P-marketing

In principe is het scheppen van vertrouwen tussen onderneming en cliënt het essentiële element waarnaar wij moeten streven. En we zullen het vertrouwen van ons publiek alleen winnen door onze daden en onze communicatie, niet door verkoop. Bovendien ontstaat vertrouwen niet van de ene dag op de andere, maar wordt het in de loop van de tijd gecultiveerd en blijft het ook op de lange termijn bestaan.

Voor dit soort marketing moeten we dus constant en geduldig zijn. Meet de resultaten op korte termijn en ga steeds in dezelfde richting verder, om steeds dichter bij het doel te komen.

Anderzijds is het cultiveren van relaties een direct voordeel van P2P-marketing. In dit verband zijn wij op zoek naar links, niet naar transacties. Waardevolle links die ons op lange termijn prestaties zullen opleveren, want de mensen die een band met ons merk creëren, zijn degenen die klanten zullen worden, degenen die ons zullen aanbevelen bij hun vrienden en familie, en degenen die aandacht aan ons zullen besteden bij elke communicatie en elk nieuwsbericht.

Anderzijds, door na te denken over wat elke klant nodig heeft en door te werken om aan zijn persoonlijke belangen tegemoet te komen, zullen wij in staat zijn hun echte behoeften op te lossen, wat onze relevantie voor hen zal verhogen, waardoor de kwaliteit van ons product of onze dienst zal toenemen. Het is tenslotte de klant die ons op de markt positioneert. Vanuit onze commerciële positie zal het daarom altijd de beste verkoopstrategie zijn om hen op tijd tevreden te stellen.

Ook interessant